Föreläsningar

Konsten att våga tala inför andra

Ingen har förändrat världen till det bättre genom att vara tyst.

Att tala inför andra är bland det mest utmanande vi kan göra och kanske har du även hört att retorik är konsten att övertyga? Men vad hjälper det att veta hur och vad du ska säga, om du inte vågar säga det?

Att våga tala inför andra handlar lika mycket om att våga ta sig an utmaningar utanför vår trygghetszon och att följa våra drömmar som att boosta våra karriärer genom att våga göra vår röst hörd.

Genom Filips personliga berättelse om hur han trotsade sin stamning för att nå drömmen om att bli föreläsare får du inspirationen att våga följa dina drömmar. Ta ta del av nya tankesätt kring hur du kan vända dina motgångar och nackdelar till framgång och fördelar, retoriska insikter som får dig att briljera som talare samt unika kommunitiva för att hantera din andning, röst och nervositet. Boka en inspirerande retorikföreläsning och motiveras till våga ta steget från åskådarplats, upp på scenen och in i rampljuset.

Ur föreläsningen:

– Vad slår ditt hjärta för?

– Så vänder du nackdelar till fördelar

– Känsla vs förnuft

– Storytelling: skapa budskap som berör

– Verktyg för att hantera nervositet, röst och kroppsspråk

– Hur du tränar upp ditt mod och vågar tala inför andra

Välvilligt ledarskap

Din framgång som ledare ligger i hur du får dina medarbetare att känna.

Det senaste studierna inom vad som skapar framgångsrika företag definieras av Harvardprofessorn Amy Edmonson; ”att man känner sig så trygg i gruppen att man vet att man inte riskerar att bli förödmjukad, straffad eller utslängd när man tar till orda”.

Den hemliga formeln stavades snällhet. Framgångsrika ledare är dem som kommunicerar empatiskt och uppmanar  sin arbetsplats att våga öppna upp och visa känslor.

Trots den senaste forskningen är dåliga chefer en av de främsta anledningarna till uppsägningar och att medarbetare mår dåligt på arbetsplatsen.

Vill du behålla din personal och öka deras motivation? Vill du förstå hur du bör kommunicera för att attrahera unga arbetstagare?

Gör då som Nordicstation, Coromatic m fl och boka mig för en föreläsning inom det välvilliga ledarskapet. Här får ni praktiska kommunikativa verktyg, retoriska insikter och inspiration kring varför och hur du som ledare kommuncierar välvilligt i ditt kommunikativa ledarskap för att få dina medarbetare att prestera, utvecklas och stanna kvar på er arbetsplats.

Ur föreläsningen:

– Vad definierar ett bra ledarskap?

– Hur du ökar prestationen och välmåendet hos dina medarbetare

– Praktiska kommunikativa verktyg hur du som ledare motiverar och engagerar din personal.

Vikten av välvilja 

Att hjälpa andra är enligt vetenskapen det som får oss att må som bäst. Att visa välvilja mot andra gör människor mer benägna att hjälpa oss tillbaka och snällhet är en av de viktigaste grundförutsättningarna för personlig framgång, att leva ett bättre liv och att skapa god företagskultur.

Trots detta är snällhet även vår moderna tids mest underskattade egenskap. Begreppet  förknippas ofta med mesighet och att man lätt blir utnyttjad och att enda sättet att nå framgång är att vara elak och egoistisk…

Denna föreläsning är för er som önskar en tankeställare om varför vi måste jobba tillsammans mot ett välvilligare beetende. Den ger er chansen att se nya perspektiv, sätta er in i andra människors känslor och hur ni genom välvilja skapar framgång. Denna föreläsninng ger er insikter i hur ni kan aktivt arbeta för att förbättra ert beetende och förebygga mobbning på arbetsplatsen, på skolan eller i samhället.

Ur föreläsningen: För företag och organisationer

– Konsekvenserna av dåligt beetende på jobbet

– Vad du som individ och ni som kollektiv tjänar på att kommunicera välvilligt

– Hur snällhet kan göra dig mer framgångsrik

– Hur ni som företag skapar en bättre företagskultur

– Hur ni kommunicerar utan att såra

Ur föreläsningen: För gymnasieskolor

– Varför vi behöver bry oss om varandras känslor

– Varför det kan vara svårt att vara snäll

– Konsekvenserna av att vara elak och den mänskliga paradoxen

– Det personliga varumärket – varför du behöver ”palla”!

– Rätt attityd, goda värderingar och respekt – din och vår väg mot framgång och en bättre värld